چرا مطالب یادمان می رود ؟


چرا مطالب یادمان می رود ؟

در این مبحث مطالبی درباره مرور را به شما عرضه می کنیم :

چرا مطالبى راکه می خواهيم فرا بگيريم مرور كنيم ؟

زيرا بدون مرور مجدد مطالبى كه مطالعه كرده ايم ، نمى توانيم انتظار داشته باشيم انها را در هنگام امتحان یا آزمون ياد بياوريم .

 كجا بايستى عمل مرور را انجام دهيم ؟

در اتاقى ساكت كه در آن ميز و يك ساعت موجود باشد، و ازگرما و نور مناسب برخوردار باشد. چراغ مطالعه را نيز توصيه مى كنيم ، زيرا باعث مى شود تا بتوانيم روى موضوعى كه مى خواهيم فرا بگيريم تمركز نمائيم . 

 اگر بدون در نظرگرفتن مدت زمان به مطالعه بپردازيم در خواهيم يافت كه توانائى هاى يادگيرى به تدريج كم وكمتر مى شود.

چگونه بایستی مرور کرد؟

 موقعى كه مى خواهيم مرور كردن را شروع نمائيم بايستى با خود بگوئيم بعد از مثلا 2ساعت ان را متوقف خواهيم ساخت در اين صورت در خواهيم يافت كه توانائى هاى يادگيرى ما در آغاز كاهش ولى در پايان مدت قدرى افزايش خواهد يافت زيرا در مى يابيم كه به پايان جلسه نزديك مى شويم .


 منحنى u 

 مى توانيم از منحنى U شكل استفاده كرده و با تقسيم جلسه دو ساعته به چهار جلسه كوتاه تر (هر كدام 25 دقيقه و با در نظرگرفتن يك استراحت كوتاه در فواصل انها) بازده يادگيرى را افزايش دهيم . توجه به اين مسئله ضرورى است كه زمان استراحت بايد از قبل مشخص شود تا اينكه در آخر هر جلسه نمودار سير صعودى داشته باشید.

 براى مثال اگر، مى خواهيم مرور درس را در ساعت 6 بعدازظهر شروع كنيم بايستى به ساعت خود نگاه كرده و باخود بگوئيم كه ساعت شش وبيست  و پنج دقيقه بعدازظهر درس خواندن را متوقف مى كنم (نه زودتر و نه ديرتر)و راس ساعت بايستى ميز مطالعه را ترك كنيم و به خود استراحت 10 دقيقه اى بدهيم ، و در رأس ساعت شش و سى و پنج دقيقه به پشت ميز برگرديم و با خود بگوييم كه من تا ساعت 7بعدازظهر مطالعه خواهم كرد (نه زودتر نه ديرتر) و همين روند را ادامه دهيم ، با انجام اين روش كارآ يى خود را در يادگيرى افزايس مى دهيم .

    پس از چه مدت زمانی بایستی عمل مرور را تکرار کنیم ؟

    نمودار شماره (3) مقدار اطلاعاتی را كه شما مى توانيد به ياد بياوريد بر حسب مدت ذمانى كه از لحظه مطالعه گذشته است نشان مى دهد با تعجب مشاهده مى گردد در ابتدا نمودار حالت صعودى دارد و اين به خاطر آن است كه مفز هنوز در حالت مرتب كردن مطالبى است كه فراگرفته شده است و پس ار مدتى كوتاه نمودار به شدت شروع به افت مى كند به طورى كه بعد از مدت يک روز فراگير قادر است فقط 25 % مطالبى راكه يادگرفته است به خاطر بیاورد دو راه برای بهبود یادآوری و بالا بردن نمودار وجود دارد:

1.اگر پس از 10دقيقه آنچه را كه فراگرفته ايد بطور خلاصه مجددا به ياد  اوريد (مطالب را براى خود تعريف كنيد و در صورتى كه قسمتى از مطالب را  نى توانيد به ياد بياوريد آنرا مرور نمائيد)

ملاحظه مى گردد نمودار با شيب  ملایم ترى افت خواهد كرد.

  واين مطلب با 10 دقيقه تنفس (استراحت )كه به خود در هنگام مطالعه داديم مطابقت دارد. به مجرد اينكه در ساعت شش و سى و سه دقيقه به پشت ميز مطالعه باز مى گرديم اولين چيزى كه بايستى انجام دهيم همان مرور اجمالى مطالبى است كه در طى 25دقيقه قبل يادگرفته ايم .

مرور اجمالى مطالب رایک روز بعد و مجددایک هفته بعد تکرار نمائیم.

 در اينصورت نمودار مى تواند مجددا حالت صعودى داشته باشد. مثلأ شب بعد مرورى اجمالى را تكرار نمائيم . واضح است كه با انجام اين اعمال مطالب  فراگرفته شده در حافظه دراز مدتتان ثبت خواهد شد.

  2.روش ديگرى كه براى بهبود يادآورى مطالب وجود دارد اين است كه سعى  كنيم تمام قسمت ها يا مطالبى را كه مى خواهيم فرا بگيريم بفهميم ، اين كار باعث  مى شود كه نموداركلا بالاتر برود اگر مطالب را طوطى وار فرا بگيريم اين باعث می شود پایین رفتن کلی نمودار مى گردد. 

نکته مهم : در عمل مرور ، مهم ترين نكته اين است كه بايستى مرور بطور مكرر و در بازه يا فاصله زمانى مناسب و درست صورت گيرد.

 نتیجه :

1.منحن هاى فراموشى نشان مى دهد مطالعه درس هر روز در همان روز به مراتب بهتر از آن است كه درس هر روز را قبل ازكلاس بعدی بخوانید.

 2.منحنى هاى فراموشى بنياد نظرى و علمى جعبه يادگيرى لاينتر را نيز تاييد مى كند.

   منابع : دفتر برنامه ریزی قلم چی

 

 

 

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: